Με αφορμή το χθεσινό τροχαίο ατύχημα στην πόλη μας Καστοριά, επί της Λ. Κύκνων στο ύψος του Ενυδρείου, παραθέτω κάποιες σκέψεις και προβληματισμούς καθώς και απόσπασμα της 2ης Ειδικής Συνεδρίασης Λογοδοσίας του Δ. Καστοριάς (14-5-2024) αναφορικά με την αντιμετώπιση των υψηλών ταχυτήτων στην περιοχή.
Η Λ. Κύκνων μαζί με την παράλληλη οδό Γράμμου αποτελούν τις 2 βασικές και μοναδικές συλλέκτριες οδούς οι οποίες δέχονται το σύνολο σχεδόν του κυκλοφοριακού φόρτου εισόδου της πόλης. Σε αυτές συμβάλει και η οδός Ζαλόγγου που συγκεντρώνει φόρτους οχημάτων από μεγάλους οικισμούς δυτικά του νομού και της Εγνατίας Οδού. Στην περιοχή αναπτύσσονται πολλές κοινωφελείς χρήσεις (Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Ενυδρείο, Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής, 4ο Γυμνάσιο) με αυξημένη τουριστική επισκεψιμότητα από άτομα κυρίως νεαρής ηλικίας, πεζούς ή ποδηλάτες που αποτελούν την ευάλωτη κατηγορία χρηστών μιας οδού. Επιπλέον η ανάπτυξη της Λ.Κύκνων σε γειτνίαση με την λίμνη μας ορίζει τη διαδρομή ως ιδιαίτερα ελκυστική για τον επισκέπτη ενώ καθημερινά κατακλύζεται από περιπατητές.
Έχοντας υπόψιν ότι κυριότερη αιτία τροχαίων ατυχημάτων είναι η υπερβολική ταχύτητα (σύμφωνα με επίσημα στατιστικά στοιχεία της Αστυνομικής Διεύθυνσης Δυτικής Μακεδονίας), καθώς και το γεγονός ότι τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά της οδού (ευθεία μήκους 800μ με 2 λωρίδες ανά κατεύθυνση) είναι τέτοια που ενθαρρύνουν την ανάπτυξη υψηλών ταχυτήτων, γίνεται φανερή η ανάγκη βελτίωσης του επιπέδου οδικής ασφάλειας της οδού.
Προς αυτήν την κατεύθυνση, από την αρχή της θητείας μου ως Αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, ενέταξα στη στρατηγική και στο όραμά μου για το Δήμο μας την κατασκευή κυκλικών κόμβων σε διάφορα καίρια σημεία. Εξετάσαμε, σε επίπεδο σχεδιασμού, το ενδεχόμενο κατασκευής κόμβων στην είσοδο Χλόης, στα φανάρια Νέας Λεύκης και σε επίπεδο οριστικής μελέτης, ενταγμένες στο Τεχνικό Πρόγραμμα του Δήμου με εγκεκριμένη χρηματοδότηση, τον εν συνεχεία κατασκευασμένο κόμβο της Νομαρχίας και τον κόμβο της Λ. Κύκνων – Ζαλόγγου. Η σκοπιμότητα προφανέστατη: Βελτίωση του επιπέδου οδικής ασφάλειας με μετριασμό ταχυτήτων, λειτουργική και αισθητική αναβάθμιση της περιοχής, μείωση των καθυστερήσεων των χρηστών & των παράνομων αναστροφών, καθώς και διάθεση περισσότερου χώρου για τους πεζούς.
Τρία χρόνια τώρα στην ερώτησή μου για το πότε θα κατασκευαστεί ο κόμβος και για ποιο λόγο αφαιρέθηκε από το Τεχνικό Πρόγραμμα, ο αρμόδιος αντιδήμαρχος επικαλούνταν ότι: «αναμένουμε την μελέτη ακτομηχανικής αφού τμήμα του εισέρχεται στην όχθη – παρόχθια ζώνη». Προχθές στην 2η Ειδική Συνεδρίαση Λογοδοσίας, ακούσαμε ότι: «ναι θα κατασκευαστεί ο κόμβος αλλά για “εμάς” είναι τριτοτέταρτη επιλογή διότι ακολουθούμε κατά γράμμα την κυκλοφοριακή μελέτη» η οποία χρήζει επικαιροποίησης τόσα χρόνια μετά. Προφάσεις εν αμαρτίαις.
Γιατί λοιπόν το 2022 “αφήσαμε” ανεκμετάλλευτη την πρόσκληση του Ταμείου Ανάκαμψης του ΥΠΕΣ “Βελτίωση Οδικής Ασφάλειας”, https://www.ypes.gr/proskliseis-tameiou-anakampsis/ έχοντας ώριμη μελέτη; Γιατί είναι άλλο πράγμα να μην υποβάλλεις πρόταση επειδή δεν έχεις μελέτη και διαφορετικό όταν έχεις μελέτη και δεν υποβάλλεις. Βλέπε αποφ. ένταξης Περιφερειών και την 2η αποφ. ένταξης Δήμων προς επίρρωση των παραπάνω.
Διερωτώμαι αγαπητοί συμπολίτες, έίναι άραγε το μέλλον του τόπου μας καταδικασμένο να ακολουθεί την προσωπική αισθητική του εκάστοτε αιρετού; Υπάρχει χρόνος για χάσιμο; Πότε θα καταλάβουμε ότι κάποια πράγματα αποτελούν παρακαταθήκη για τη νέα γενιά και όχι παιχνίδι εξουσίας και τακτικισμού;