Ιστορίες γραφειοκρατικής τρέλας στο νέο κόμβο Βατερού
Η Διεύθυνση Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας εδώ και μερικούς μήνες κατασκευάζει έναν ακόμα κυκλικό κόμβο, στην έξοδο Βατερού προς Γρεβενά-Καστοριά (εικόνα 29/8/2024, Google Earth). Ο κόμβος εκεί είναι απαραίτητος, προκειμένου να ανακοπεί η ταχύτητα των οχημάτων που κινούνται προς Κοζάνη και μπαίνουν στον Οικισμό Βατερού.
Ο κόμβος «μελετήθηκε» και κατασκευάζεται χωρίς να έχει επαφή με την πραγματική επί εδάφους κατάσταση. Φαίνεται πως κανείς δεν πήγε επιτόπου ή δεν έκανε καν τον κόπο να δει το σημείο σε δορυφορικές εικόνες στο διαδίκτυο , με αποτέλεσμα να έχουμε μια νέα ιστορία γραφειοκρατικής τρέλας: ο σημειωμένος στην εικόνα με κόκκινη γραμμή δρόμος, ανάμεσα στο γήπεδο και στο πρατήριο υγρών καυσίμων, για τη γραφειοκρατία ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ!, επειδή δεν είναι «χαρακτηρισμένος δρόμος» στο προ πολλών ετών εγκεκριμένο πολεοδομικό σχέδιο. Αν στη γραφειοκρατία δεν αρέσει η πραγματικότητα, τόσο το χειρότερο για την πραγματικότητα!
Ο δρόμος αυτός υπήρχε επί εδάφους ως χωματόδρομος εδώ και πολλές δεκαετίες. Οι λειτουργίες των τοπικών κοινωνιών εξελίσσονται πολύ πιο γρήγορα απ’ τη γραφειοκρατία των υπηρεσιών κι έτσι οι πολίτες ανέδειξαν στην πράξη τη συγκεκριμένη οδό κυκλοφορίας ως βασική, όχι μόνο για το Βατερό, αλλά για όλη την ευρύτερη περιοχή. Από αυτό το δρόμο μεταφέρθηκε η πλειονότητα των υλικών για να χτιστεί ο Νέος Κλείτος. Μάλιστα όταν η γραφειοκρατία αντιλήφθηκε πως από εκεί περνούσαν φορτηγά έβαλε πινακίδα απαγόρευσης διέλευσης οχημάτων με φορτίο πάνω από 5 τόνους, χωρίς φυσικά να ενδιαφερθεί να δώσει λύση στην κίνηση των φορτηγών που μεταφέρουν π.χ. τις ζωοτροφές και το γάλα προς και από την Κτηνοτροφική Ζώνη, που έχει χωροθετηθεί μεταξύ Βατερού-Μεταμόρφωσης.
Εδώ και περίπου μια δεκαετία ο συγκεκριμένος δρόμος διαπλατύνθηκε, οριοθετήθηκε με κράσπεδα σε πλάτος 9 μέτρων, ασφαλτοστρώθηκε και προβλέπεται κανονικά στο υπό έγκριση νέο πολεοδομικό σχέδιο. Πέρυσι ο Δήμος Κοζάνης τοποθέτησε και πινακίδα που δείχνει από εκεί την κατεύθυνση προς Μεταμόρφωση. Αλλά αυτά δεν είναι αρκετά για τη γραφειοκρατία, που επιμένει πως ο δρόμος «ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ» και όλη η κίνηση πρέπει να μεταφερθεί στον παλιό δρόμο, μπροστά απ’ την εκκλησία και το Κοινοτικό γραφείο! Να περνά όλη η κυκλοφορία όπως το 1960, μόνο που το Βατερό έχει αλλάξει από τότε κι εκεί κυκλοφορούν και παίζουν παιδιά. Να περνούν όχι μόνο ΙΧ και δίκυκλα, αλλά και φορτηγά και γεωργικά μηχανήματα, αφού ο δρόμος Άργιλος-Βατερό πρακτικά λειτουργεί σαν η συνέχεια του Περιφερειακού Δακτυλίου της Κοζάνης, μιας που 30 χρόνια τώρα Περιφερειακό ακούμε και Περιφερειακό δεν βλέπουμε. Αν τώρα αρχίσουμε να βλέπουμε βαριά οχήματα ή το μεγαλύτερο μέρος της κυκλοφορίας να περνούν απ’ το δρόμο της εκκλησίας, για το δυστύχημα που κάποια στιγμή θα συμβεί δεν θα φταίει «η κακιά η ώρα».
Όταν στις αρχές καλοκαιριού ξεκίνησε να παίρνει μορφή ο νέος κόμβος, αμέσως φάνηκε πως υπήρχε πρόβλημα: η «μελέτη» έλεγε να κατασκευαστεί πεζοδρόμιο, ακυρώνοντας το δρόμο και κλείνοντας εντελώς την κυκλοφορία για Βατερό, Μεταμόρφωση, Άργιλο, Νέο Κλείτο, Κτηνοτροφική Ζώνη, εγκαταστάσεις ΒΙΕΡ. Πλέον το πεζοδρόμιο έχει κατασκευαστεί, παρεμποδίζοντας εντελώς την κυκλοφορία.
Ήταν τόσο «καλή» η μελέτη, που δεν πήρε υπόψη ούτε το ιδιοκτησιακό καθεστώς κι έτρωγε τμήμα ιδιωτικού οικοπέδου! Κι επιπλέον, ο νέος κυκλικός κόμβος στο Βατερό πρέπει να είναι ο μοναδικός στον οποίο σταδιακά στενεύει ο δρόμος.
Παρόλο που ο κόμβος κατασκευάζεται εδώ και τουλάχιστον πέντε μήνες, ακόμα δεν έχει τοποθετηθεί η οριστική σήμανση, που είναι απολύτως απαραίτητη όταν πλησιάζει κανείς σε κυκλικό κόμβο. Η σήμανση αυτή θα έπρεπε να έχει τοποθετηθεί εδώ και μήνες, αλλά προφανώς δεν αποτελεί προτεραιότητα για τη γραφειοκρατία. Υπάρχουν μόνο πινακίδες πως «εκτελούνται έργα» κι αρκετές τις έχει ρίξει εδώ και καιρό ο άνεμος. Γίνεται άραγε επίβλεψη από τη Διεύθυνση Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας;
Η παρέμβαση της τοπικής κοινωνίας δυστυχώς μόνο ένα μικρό «μπάλωμα» κατάφερε, μεταφέροντας την κυκλοφορία λοξά, μπροστά στην είσοδο του γήπεδου. Ωστόσο αυτό το «μπάλωμα» είναι μόνο για ΙΧ, όχι για φορτηγά, που θα δυσκολευτούν να στρίψουν και θα πρέπει να καβαλήσουν νησίδες. Επιπλέον, τις βραδινές ώρες, όταν τα οχήματα ανάβουν φώτα, ο οδηγός οχήματος που κινείται σε κατεύθυνση για να μπει στο Βατερό βρίσκεται ταυτόχρονα αντιμέτωπος με φώτα αντίθετα κινούμενων οχημάτων από δυο έως και τρεις διαφορετικές κατευθύνσεις.
Η κακοτεχνία «βγάζει μάτι» και δημιουργεί επικίνδυνες καταστάσεις. Τα έργα γίνονται με δημόσιο χρήμα και δεν είναι λογικό να κατασκευάζονται με τρόπο που να ακυρώνουν υφιστάμενες από πολλών ετών βασικές κινήσεις των τοπικών κοινωνιών. Οι μηχανικοί είμαστε για να βρίσκουμε λύσεις στα προβλήματα. Αλλά λύσεις στην υπηρεσία της κοινωνίας, όχι της γραφειοκρατίας. Και δεν χρειάζεται να κατασκευάζουμε “παραβάτες”, για να διευκολύνεται η κυβέρνηση να μαζεύει χρήμα από «πρόστιμα».
Ο Περιφερειάρχης Δυτικής Μακεδονίας προφανώς δεν μπορεί να τρέχει πίσω από κάθε υπάλληλο των υπηρεσιών. Ελπίζουμε όμως να δώσει άμεσα εντολή να ξαναγίνει το συντομότερο η μελέτη για τον κόμβο Βατερού, αυτή τη φορά με βάση την πραγματικότητα της κοινωνίας κι όχι τις στενόμυαλες αντιλήψεις της γραφειοκρατίας. Και να πάρει μέτρα προκειμένου να μην ξανασυμβεί παρόμοιο πρόβλημα, που καταλήγει να πληρώνουμε δυο φορές το ίδιο έργο.
Τέλος, ακούστηκε πως ο ίδιος μελετητής, (γραφείο εκτός Δυτικής Μακεδονίας), έχει αναλάβει να σχεδιάσει τους δυο νέους κυκλικούς κόμβους της Κοζάνης, στην έξοδο προς Λάρισα και στην έξοδο προς Θεσσαλονίκη (εκεί που ήταν οι γέφυρες). Πρέπει μήπως ν’ ανησυχούμε περισσότερο;
Χρήστος Ι. Κολοβός
Ανεξάρτητος Ενεργειακός Σύμβουλος
Δρ Μηχανικός Μεταλλείων – Μεταλλουργός Μηχανικός ΕΜΠ
τ. Διευθυντής Μεταλλευτικών Μελετών & Έργων ΔΕΗ ΑΕ/Λιγνιτικό Κέντρο Δυτικής Μακεδονίας
ck-energy.blogspot.com