Εισήγησή στο τελευταίο νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών: «Ο ΣΥΡΙΖΑ αργομισθεί»
Στάθης Κωνσταντινίδης, Βουλευτής ΠΕ Κοζάνης, στην εισήγησή του στο τελευταίο νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών: «Ο ΣΥΡΙΖΑ αργομισθεί»
Στο κλείσιμο των εργασιών της Βουλής, είχα την τιμή να είμαι ο Εισηγητής της πλειοψηφίας σε νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών, με διατάξεις κυρίως για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, αλλά και ρυθμίσεις ενδιαφέροντος άλλων Υπουργείων.
Τόσο οι προβλέψεις του βασικού νομοθετήματος, όσο και οι τροπολογίες που ήρθαν να το συμπληρώσουν επιλύουν πολλά και σημαντικά ζητήματα, που εξορθολογίζουν λειτουργίες της δημόσιας διοίκησης, μειώνουν δαπάνες των φορέων της τοπικής αυτοδιοίκησης, περιορίζουν τη γραφειοκρατία, εκσυγχρονίζουν το πλαίσιο των κωλυμάτων και ασυμβίβαστων για τους αιρετούς της, παρέχουν ενισχύσεις και κίνητρα σε κατηγορίες δημοσίων υπαλλήλων, μεριμνούν για την απρόσκοπτη συνέχιση διαγωνιστικών διαδικασιών και προσλήψεων σε νευραλγικούς τομείς, βελτιώνουν το ρυθμιστικό πλαίσιο για επαγγελματίες που θέλουν να αξιοποιήσουν κοινόχρηστους χώρους, αποκαθιστούν θεσμικά σφάλματα και αδικίες.
Πρακτικά, θεσπίζονται διακόσιες θετικές ρυθμίσεις μόνιμου, αλλά και έκτακτου χαρακτήρα, ενόψει μάλιστα και του πολιτικού κενού που προκαλούν οι επικείμενες εκλογικές διαδικασίες, εξαιτίας της απλής αναλογικής.
Ανάμεσα στις διατάξεις, σημαντικό ενδιαφέρον έχουν οι ρυθμίσεις:
- για τη χορήγηση άδειας χρήσης κοινόχρηστων χώρων και τον τρόπο καταβολής των τελών που τους αναλογούν,
- για την αποκατάσταση κοινόχρηστων υποδομών από ζημιές που υφίστανται κατά τη διενέργεια εκσκαφών για την πραγματοποίηση έργων κοινής ωφέλειας,
- για τη χρηματική επιχορήγηση από δήμους σε αθλητικά σωματεία,
- για τη μείωση της γραφειοκρατίας στην έκδοση βεβαίωσης μη οφειλής Τέλους Ακίνητης Περιουσίας,
- για τον περιορισμό του χρόνου παραγραφήςγια την αναζήτηση τελών και προστίμων σε περίπτωση μη υποβολής ή ανακριβούς δήλωσης αναγκαίων στοιχείων από τους δημότες,
- για την επίτευξη πλειοψηφίας στα Δημοτικά Συμβούλια κατά τη διαδικασία ψήφισης του προϋπολογισμού των κοινωφελών επιχειρήσεων των δήμων,
- για την εκλογή του Προέδρου Συμβουλίου, σε Κοινότητες άνω των 300 κατοίκων, σε συμμόρφωση με τη με αριθμό 283/2023 απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, μόνο για την ολοκλήρωση της τρέχουσας θητείας τους,
- για τη διεξαγωγή των συνεδριάσεων των Δημοτικών και Περιφερειακών Συμβουλίων, με την παροχή δυνατότητας συμμετοχής με τηλεδιάσκεψη,
- για τον περιορισμό της δαπάνης στα συμβολαιογραφικά έξοδα όταν συνάπτουν δανειακές συμβάσεις οι περιφέρειες,
- για την παράταση για το 2023, στη δυνατότητα διάθεσης πιστώσεων από́ τους κεντρικούς αυτοτελείς πόρους των Δήμων στους συνδέσμους τους για την κάλυψη αποκλειστικά δράσεων πυροπροστασίας,
- για την απαλλαγή από τα τέλη κυκλοφορίας στα οχήματα καθαριότητας και στις υδροφόρες που παρέχουν υπηρεσίες στους Δήμους
- για την κατάργηση παρωχημένων κωλυμάτων εκλογιμότητας και ασυμβίβαστων για τους υποψήφιους σε Δήμους και Περιφέρειες.
Εξάλλου ειδικότερο ενδιαφέρον έχουν οι ρυθμίσεις για την ευζωία των ζώων συντροφιάς, για τη χρηματοδότηση και την απασχόληση του προσωπικού στο πρόγραμμα Βοήθεια στο Σπίτι, για τις αναγκαίες εξαιρέσεις από τον κανόνα της αναστολής προσλήψεων και μεταβολών υπηρεσιακής κατάστασης κατά την προεκλογική περίοδο, καθώς και ρυθμίσεις του Υπουργείου Δικαιοσύνης για την πρόσληψη δικαστικών υπαλλήλων, ρυθμίσεις για τις Ανεξάρτητες Αρχές (θωράκιση της λειτουργικής ανεξαρτησίας τους, διαδικασία προσλήψεων, θέσπιση συστήματος κινήτρων και ανταμοιβών), του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης για τα οπτικοακουστικά έργα και τέλος ρυθμίσεις των Υπουργείων Μετανάστευσης και Ασύλου και Πολιτισμού και Αθλητισμού.
Από τις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου που συγκέντρωσαν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον ήταν εκείνες για την πρόβλεψη πλέον Τριμελών Συμβουλίων στις Δημοτικές Κοινότητες που έχουν μόνιμο πληθυσμό πάνω από 200 κάτοικους, καθώς και για την αποκατάσταση της αδικίας σε σχέση με τη φορολόγηση των ποσών που χορηγούνται για έξοδα κίνησης στους προέδρους των δημοτικών κοινοτήτων και στους προέδρους συμβουλίων δημοτικών κοινοτήτων.
Συναφής και με μεγάλο ενδιαφέρον ήταν και η ρύθμιση που προστέθηκε με τροπολογία μετά από πρότασή μου, σύμφωνα με την οποία πρόεδρος του Συμβουλίου της Δημοτικής Κοινότητας με πληθυσμό από 301 (ήδη 201) μέχρι 2.000 κατοίκους ορίζεται ο σύμβουλος του πρώτου κατά σειρά συνδυασμού στη Δημοτική Κοινότητα που έλαβε τους περισσότερους σταυρούς προτίμησης μεταξύ των υποψηφίων του συνδυασμού.
Περαιτέρω, με άλλες τροπολογίες προβλέπεται η διασφάλιση της προσβασιμότητας ατόμων με αναπηρίες στα εκλογικά κέντρα για τις εθνικές εκλογές και η αύξηση επιδομάτων για άτομα με αναπηρίες κατά 8%.
Την διαδικασία επισκίασε η προσχηματική στάση του ΣΥΡΙΖΑ και άλλων κομμάτων της ελάσσονος αντιπολίτευσης σε μία επουσιώδη αλλαγή στη σύνθεση του τμήματος Α1 του Αρείου Πάγου που είναι αρμόδιο για τον έλεγχο των κομμάτων που θα συμμετέχουν στις εθνικές εκλογές, όπου αντί η υπόθεση να εξετάζεται από πέντε Αρεοπαγίτες, αυτή θα εξετάζεται από την Ολομέλεια του Τμήματος, δηλαδή από δέκα Αρεοπαγίτες, προκειμένου η κρίση του Δικαστηρίου να θωρακιστεί από κάθε αμφισβήτηση. Κι όμως τα κόμματα αυτά όχι μόνο δεν έστερξαν στην αλλαγή, αλλά προκάλεσαν δυσανάλογο θόρυβο που μπορεί να εξηγηθεί μόνο ως μικροπολιτική σκοπιμότητα.
Συγκεφαλαιωτικά, παρά τις ενστάσεις και τις εντάσεις, πολλές ρυθμίσεις και αυτού του νομοσχεδίου έτυχαν ευρύτερης κοινοβουλευτικής αποδοχής, αφού τα κόμματα της αντιπολίτευσης ψήφισαν πλειάδα άρθρων.
Με την εξαίρεση του ΣΥΡΙΖΑ που εδώ και μήνες αργομισθεί στο κορυφαίο κοινοβουλευτικό καθήκον, που είναι η ψήφιση (ή έστω καταψήφιση) των νομοσχεδίων.