Με τα υπάρχοντα στοιχεία είναι αδύνατο να προσδιοριστεί τι ακριβώς προκάλεσε αυτό το φαινόμενο, αλλά προσομοιώσεις και εκθέσεις ειδικών υποδεικνύουν την πιθανή παρουσία ενός άγνωστου μέχρι στιγμής καυσίμου.
Περίληψη Διερεύνησης Σιδηροδρομικού Ατυχήματος στα Τέμπη (28 Φεβρουαρίου 2023)
Το Ατύχημα
Το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου 2023, η επιβατική αμαξοστοιχία IC-62 (με 353 επιβάτες) συγκρούστηκε μετωπικά με την εμπορευματική αμαξοστοιχία 63503, μεταξύ Λάρισας και Νέων Πόρων. Οι δύο αμαξοστοιχίες κινούνταν σε αντίθετες κατευθύνσεις στην ίδια γραμμή, λόγω λανθασμένης ρύθμισης των αλλαγών τροχιάς από τον σταθμάρχη Λάρισας. Η σύγκρουση, που έγινε με ταχύτητες 150 km/h και 90 km/h αντίστοιχα, προκάλεσε τεράστια πυρκαγιά, οδηγώντας σε 57 θανάτους και σοβαρούς τραυματισμούς.
Αιτίες και Παράγοντες
- Ανθρώπινο λάθος: Ο σταθμάρχης δεν χρησιμοποίησε το αυτοματοποιημένο σύστημα αλλαγής τροχιάς και ρύθμισε χειροκίνητα τη διαδρομή της IC-62, αφήνοντάς την στη λάθος τροχιά.
- Έλλειψη επιβεβαίωσης επικοινωνίας: Η άδεια αναχώρησης δόθηκε προφορικά και δεν επαναλήφθηκε από τους μηχανοδηγούς, όπως απαιτείται από τα πρωτόκολλα ασφαλείας.
- Συστημικά προβλήματα: Η έλλειψη αυστηρής δομημένης επικοινωνίας και η ξεπερασμένη μεθοδολογία λειτουργίας αύξησαν την πιθανότητα σφάλματος.
- Υποδομές: Ο ΟΣΕ δεν συντηρούσε προληπτικά το σύστημα ελέγχου και σηματοδότησης, ενώ δεν υπήρχε μηχανισμός αξιολόγησης και παρακολούθησης της απόδοσης των σταθμαρχών.
- Εκπαίδευση και διαχείριση προσωπικού: Οι μηχανοδηγοί αντιμετώπιζαν συνεχείς αλλαγές διαδρομών λόγω εργασιών και βλαβών, χωρίς επαρκή εκπαίδευση στις διαδικασίες ασφαλείας και επικοινωνιών.
Παράγοντες που επέτειναν τις συνέπειες
- Τα σιδηροδρομικά οχήματα δεν είχαν σχεδιαστεί για σύγκρουση σε τόσο υψηλές ταχύτητες.
- Με τα υπάρχοντα στοιχεία είναι αδύνατο να προσδιοριστεί τι ακριβώς προκάλεσε αυτό το φαινόμενο, αλλά προσομοιώσεις και εκθέσεις ειδικών υποδεικνύουν την πιθανή παρουσία ενός άγνωστου μέχρι στιγμής καυσίμου.
- Η έλλειψη συντονισμού μεταξύ των υπηρεσιών διάσωσης επιβράδυνε την απόκριση.
- Υψηλό ποσοστό επιζώντων παρουσίασε μετατραυματικό στρες (PTSD) λόγω του ατυχήματος.
Συστάσεις Ασφαλείας
- Βελτίωση των διαδικασιών επικοινωνίας: Θέσπιση αυστηρών πρωτοκόλλων επικοινωνίας μεταξύ σταθμαρχών και μηχανοδηγών.
- Αναβάθμιση συστημάτων ασφαλείας: Εγκατάσταση σύγχρονων τεχνολογιών σηματοδότησης και αυτόματου ελέγχου πορείας.
- Εκπαίδευση προσωπικού: Υποχρεωτική και συνεχιζόμενη εκπαίδευση για σταθμάρχες και μηχανοδηγούς σε θέματα ασφάλειας και αντιμετώπισης κρίσεων.
- Ενίσχυση ελεγκτικών μηχανισμών: Δημιουργία ανεξάρτητου φορέα διερεύνησης σιδηροδρομικών ατυχημάτων και υποχρεωτική παρακολούθηση της απόδοσης του προσωπικού.
- Συντονισμός διαχείρισης κρίσεων: Ανάπτυξη ολοκληρωμένου σχεδίου αντιμετώπισης καταστροφών, με σαφείς διαδικασίες συντονισμού μεταξύ πυροσβεστικής, ιατρικών υπηρεσιών και πολιτικής προστασίας.
Το πόρισμα αναδεικνύει σοβαρά κενά στο ελληνικό σιδηροδρομικό σύστημα, καθιστώντας αναγκαίες βαθιές μεταρρυθμίσεις ώστε να αποτραπούν παρόμοια δυστυχήματα στο μέλλον.
Δείτε τη σύνοψη του πορίσματος στα ελληνικά
Η παρούσα περίληψη αποτελεί συνοπτική απόδοση της σύνοψης της διερεύνησης του σιδηροδρομικού ατυχήματος στα Τέμπη, βασισμένη στο περιεχόμενο της σχετικής έκθεσης. Δεν αντικαθιστά το επίσημο έγγραφο της διερεύνησης ούτε αποτελεί νομικό ή τεχνικό κείμενο με δεσμευτική ισχύ. Για πλήρη και ακριβή ενημέρωση, οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να ανατρέξουν στην επίσημη έκθεση των αρμόδιων αρχών.