Διαπιστευμένο Σχέδιο Κινητικότητας Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Δυτικής Μακεδονίας 2022-1-EL01-KA121-SCH-000067680
Θέμα: Συμπεριληπτική Εκπαίδευση και Διαφοροποιημένη Διδασκαλία
Δραστηριότητα: Παρακολούθηση εργασίας (job shadowing)
Χρόνος υλοποίησης: 26/02-1/03/2023, Γκιμαράες, Πορτογαλία
Οργανισμός υποδοχής: Agrupamento Escolas Terra do Ave https://aeterrasave.net/
Σχολικές μονάδες-μέλη της κοινοπραξίας που συμμετείχαν στην κινητικότητα: 4ο Γυμνάσιο Καστοριάς, Γυμνάσιο Πενταβρύσου, 3ο Γυμνάσιο Πτολεμαΐδας, 5ο Γυμνάσιο Πτολεμαΐδας, 8ο Γυμνάσιο Κοζάνης.
“Στο πλαίσιο της κινητικότητας επτά Έλληνες εκπαιδευτικοί, που υπηρετούν σε σχολεία της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Δυτικής Μακεδονίας, μετακινήθηκαν στο Γκιμαράες της Πορτογαλίας και παρακολούθησαν μαθήματα στο συνεργαζόμενο σχολείο Agrupamento Escolas Terra do Ave από τις 26 Φεβρουαρίου έως την 1 Μαρτίου 2024.
Το Agrupamento Escolas Terra do Ave είναι ένα δημόσιο σχολείο (Δημοτικό-Γυμνάσιο) που έχει ως βασικές αρχές τον σεβασμό στη διαφορετικότητα, την ομαδική δουλειά, την ανάπτυξη και εφαρμογή καινοτόμων πρακτικών και τη δέσμευση στη ακαδημαϊκή αριστεία.
Αποτελεί το μητρικό σχολείο μια συστάδας 10 σχολείων της περιοχής του ποταμού Ave διοικώντας 1.500 μαθητές και 240 καθηγητές. Το συγκεκριμένο σχολείο έχει την έδρα του στην περιοχή Pedome (10 χλμ. από το Γκιμαράες) και απασχολεί πάνω από 70 καθηγητές και αριθμεί περισσότερους από 700 μαθητές. Λειτουργεί από τις 8:15 ως τις 18:10 ενώ κάποιες τάξεις προσέρχονται στη δεύτερη βάρδια. Διατηρεί εκπαιδευτικούς ομίλους και εθελοντικές ομάδες και είναι ένα σχολείο με πλούσια δράση στα Ευρωπαϊκά Προγράμματα Erasmus και eTwinning.Το σχολείο λαμβάνει επιπλέον χρηματοδότηση λόγω της ενσωμάτωσης πολλών παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Η σχολική μονάδα έχει στη διάθεσή της δύο ψυχολόγους και δύο κοινωνικούς λειτουργούς, καθώς επίσης αρκετό διοικητικό και βοηθητικό προσωπικό.
Το σχολείο έχει αποδεχτεί πλήρως τη χρήση της τεχνολογίας επιτρέποντας τη χρήση κινητών συσκευών τόσο κατά τη διάρκεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας όσο και στα διαλλείματα. Χρησιμοποιεί την πλατφόρμα Inovar Consulta, μια εκπαιδευτική πλατφόρμα που επιτρέπει σε γονείς και κηδεμόνες να συμβουλεύονται, μέσω διαδικτύου, με απλό τρόπο πληροφορίες που σχετίζονται με τους μαθητές, όπως: απουσίες, βαθμολογίες, εργασίες στο σπίτι, αρχεία αξιολόγησης και πειθαρχικά παραπτώματα. Στο Escola Básica de Pedome λειτουργεί σχολική βιβλιοθήκη και αποτελεί κέντρο που τονώνει τη σχολική ζωή εξυπηρετώντας την ανάπτυξη των αναγνωστικών δεξιοτήτων και την ενίσχυση του σχολικού προγράμματος. Λειτουργεί ως αυτόνομος χώρος μάθησης και ελεύθερου χρόνου. Οι μαθητές έχουν στη διάθεσή τους κάρτα (Unicard Sige) την οποία διαχειρίζονται οι γονείς/κηδεμόνες και μπορούν να την να «φορτώσουν» με χρήματα για να καταναλώσουν οι μαθητές γεύματα από τη σχολική τραπεζαρία ή να αγοράσουν χαρτική ύλη από το χαρτοπωλείο που βρίσκεται στο χώρο του σχολείου.
Η υποδοχή των Ελλήνων εκπαιδευτικών ήταν εξαιρετικά εγκάρδια κυρίως από τους υπεύθυνους του προγράμματος Erasmus, κ. Almerindo Oliveira και κ. Maria Clara Veronico, αλλά και από τον Διευθυντή του σχολείου κ. Alberto Carlos Ribeiro da Costa. Οι εκπαιδευτικοί ξεναγήθηκαν αρχικά στις εγκαταστάσεις του σχολείου και ενσωματώθηκαν ως παρατηρητές μέσα στις τάξεις διδασκαλίας ακολουθώντας την κανονική ροή του προγράμματος του σχολείου για πέντε ολόκληρες μέρες. Η υπεύθυνη ψυχολόγος παρουσίασε στους Έλληνες εκπαιδευτικούς ένα νέο έργο, το οποίο θα εγκαινιαστεί τον Απρίλιο, με το όνομα «Casinha», στο οποίο οι μαθητές προσομοιώνουν ότι ζουν σε ένα σπίτι και εκτελούν διάφορες οικιακές εργασίες.
Οι Έλληνες εκπαιδευτικοί παρακολούθησαν μέσα στην τάξη την εκπαιδευτική διαδικασία (στα μαθήματα της Ιστορίας, της Γλώσσας, της Γεωγραφίας, των Μαθηματικών, της Μουσικής, των Εικαστικών και της Φυσικής Αγωγής), έγινε ανταλλαγή απόψεων για τη διδακτική πράξη, τις καλές πρακτικές αλλά και τη διαχείριση των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Στο σχολείο λειτουργεί τμήμα ένταξης όπου οι μαθητές παρακολουθούν μαθήματα κάποιες ώρες αλλά η ενσωμάτωση στην τάξη θεωρείται πιο σημαντική με τη βοήθεια βέβαια εκπαιδευτικού ειδικής αγωγής. Προωθείται η ομαδοσυνεργατική μέθοδος και εκπόνηση εργασιών γι αυτό υπάρχουν στη διάθεση εκπαιδευτικών και μαθητών πληθώρα υπολογιστών και κινητών συσκευών. Τα σχολικά εγχειρίδια είναι ευχάριστα με έντονα γραφικά στοιχεία, εικόνες και επαναληπτικές ασκήσεις.
Χρησιμοποιείται η μουσική (την οποία διαλέγουν διαφορετικά τμήματα κάθε εβδομάδα) αντί του παραδοσιακού ήχου κουδουνιού ενώ γενικότερα επικρατούσε ένα ήρεμο σε ρυθμούς και ειρηνικό κλίμα σε όλο το σχολικό περιβάλλον εντός και έκτος αίθουσας. Οι εκπαιδευτικοί συμπληρώνουν το ωράριό τους σε ένα σχολείο και δικαιούνται μια μέρα την εβδομάδα κενή.
Τα οφέλη που αποκόμισε η ελληνική ομάδα από την εμπειρία αυτή μόνο θετικό πρόσημο έχουν. Μέσα από την ένταξή μας στο σχολικό περιβάλλον, συγκρίναμε τα δύο συστήματα, αναστοχαστήκαμε επάνω στα προβλήματα της εκπαίδευσης, συγκρίναμε εκπαιδευτικές τεχνικές και μας δόθηκε τροφή για σκέψη για μελλοντικές εκπαιδευτικές πρακτικές ένταξης και ενσωμάτωσης της διαφορετικότητας.
Επιστρέψαμε με ουσιαστικά εφόδια στις αποσκευές μας τα οποία θα αποτελέσουν παρώθηση αναπροσαρμογής των συμπεριληπτικών πρακτικών μας ώστε να συνάδουν με το πλαίσιο υλοποίησής τους στο σχολείο υποδοχής.
Ευχαριστούμε θερμά το σχολείο υποδοχής και τους υπέροχους εκπαιδευτικούς του!”
Κείμενο: Ευαγγελία Κουσκουλή, Σοφία Σισμανίδου, 8ο Γυμνάσιο Κοζάνης
Επιλογή φωτογραφιών: Σοφία Σισμανίδου, 8ο Γυμνάσιο Κοζάνης