Διαπιστευμένο Σχέδιο Κινητικότητας Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Δυτικής Μακεδονίας
Διαπιστευμένο Σχέδιο Κινητικότητας Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Δυτικής Μακεδονίας
2022-1-EL01-KA121-SCH-000067680
Θέμα: Συμπεριληπτική Εκπαίδευση και Διαφοροποιημένη Διδασκαλία
Δραστηριότητα: Παρακολούθηση εργασίας (job shadowing)
11-15.12.2023, Μπρατισλάβα, Σλοβακία
Οργανισμός υποδοχής: Gamča
Σχολικές μονάδες-μέλη της κοινοπραξίας που συμμετείχαν στην κινητικότητα: Μουσικό Σχολείο Σιάτιστας, Μουσικό Σχολείο Καστοριάς, 2ο Γενικό Λύκειο Γρεβενών, 3ο Γενικό Λύκειο Κοζάνης
“Στο πλαίσιο της κινητικότητας πέντε Έλληνες εκπαιδευτικοί, που υπηρετούν σε σχολεία της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Δυτικής Μακεδονίας, μετακινήθηκαν στην Μπρατισλάβα της Σλοβακίας και παρακολούθησαν μαθήματα στο συνεργαζόμενο σχολείο Gamča από τις 11 έως τις 15 Δεκεμβρίου 2023. Το Gamča είναι ένα δημόσιο σχολείο το οποίο δίνει ιδιαίτερη έμφαση στα μαθηματικά και τις θετικές επιστήμες γενικότερα, ενώ απασχολεί πάνω από 70 καθηγητές και αριθμεί περισσότερους από 700 μαθητές. Η φοίτηση μπορεί να ξεκινήσει από την ηλικία των 11 ετών και η εισαγωγή των μαθητών γίνεται κατόπιν εισαγωγικών εξετάσεων. Προσφέρονται διάφορα προγράμματα σπουδών όπως το general course study (4ετούς ή 8ετούς φοίτησης), το bilingual (5ετούς φοίτησης, Σλοβάκικα και Αγγλικά) ενώ επιπλέον διαθέτει τάξεις χαρισματικών μαθητών. Στόχος του είναι να παρέχει ένα περιβάλλον όπου οι μαθητές να μαθαίνουν, να αναπτύσσουν δεξιότητες και να οικοδομούν το μέλλον τους.
Η υποδοχή των Ελλήνων εκπαιδευτικών ήταν εγκάρδια και ενσωματώθηκαν ως παρατηρητές μέσα στις τάξεις διδασκαλίας ακολουθώντας την κανονική ροή του προγράμματος του σχολείου για πέντε ολόκληρες μέρες. Την πρώτη μέρα τους καλωσόρισαν ο υπεύθυνος Erasmus του σχολείου, Lubos Masaryk, η διεύθυνση του σχολείου και εκπρόσωποι του μαθητικού συμβουλίου, οι οποίοι ανέλαβαν και παρουσίασαν σε άπταιστα αγγλικά την ιστορία και τις δράσεις του σχολείου. Ενδεικτικά, στις επιπλέον δράσεις της σχολικής μονάδας συγκαταλέγονται open days-career days, Halloween party, βραδιές κινηματογράφου κτλ ενώ δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στο γεγονός ότι οι ίδιοι οι μαθητές μιας τάξης κάθε φορά αναλαμβάνουν τον πλήρη σχεδιασμό, οργάνωση και επιμέλεια της δράσης με τη διακριτική καθοδήγηση των καθηγητών τους νιώθοντας έτσι ενεργά μέλη και συνυπεύθυνοι για το γενικότερο κλίμα του σχολείου. Ακολούθησε ξενάγηση στους χώρους του σχολείου το οποίο στεγάζεται σε ένα ιστορικό κτήριο που ήταν παλαιότερα μοναστήρι, διατηρείται σε άριστη κατάσταση, και επιπλέον διαθέτει εστιατόριο και τραπεζαρία για διάλειμμα για φαγητό (πληρώνοντας ένα ετήσιο πόσο ο κάθε μαθητής). Επίσης έγινε παρουσίαση του εκπαιδευτικού συστήματος της Σλοβακίας, συζητήθηκαν και άλλες πτυχές του εκπαιδευτικού συστήματος όπως μισθοί, τρόποι πρόσληψης κτλ. σε σχέση με το Ελληνικό και αναλύθηκαν τα προγραμμάτων σπουδών του σχολείου και των μαθημάτων που προσφέρει.
Καθ’ όλη τη διάρκεια του προγράμματος οι Έλληνες εκπαιδευτικοί παρακολούθησαν μέσα στην τάξη την εκπαιδευτική διαδικασία ως παρατηρητές, έγινε ανταλλαγή απόψεων για τη διδακτική πράξη και καλών πρακτικών με τους Σλοβάκους συναδέρφους εκπαιδευτικούς και έλαβε χώρα μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση με την ψυχολόγου του σχολείου για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν και πώς αυτοί τα διαχειρίζονται. Ενδεικτικά κάποια σημεία τα οποία επισημάνθηκαν από την εν λόγω εμπειρία είναι η ηλεκτρονική τήρηση των απουσιών (κάθε μαθητής σκανάρει την κάρτα του όταν εισέρχεται ή εξέρχεται από τον χώρο του σχολείου), επίσης μετά την είσοδό του κατευθύνεται σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους ανά τμήμα όπου βγάζει τα παπούτσια του και φορά παντόφλες με τις οποίες είναι καθ’ όλη τη διάρκεια που παρευρίσκεται στο σχολείο (για λόγους καθαριότητας και άνεσης στο περιβάλλον).
Το δε σχολείο έχει αποδεχτεί πλήρως τη χρήση της τεχνολογίας επιτρέποντας τη χρήση κινητών, λάπτοπ, τάμπλετ στο διάλλειμα ακόμα και μέσα στο μάθημα όταν αυτό αφορά τη μαθησιακή διαδικασία. Το επίπεδο των αγγλικών και ειδικά των επικοινωνιακών δεξιοτήτων ήταν πολύ υψηλό, τα μαθήματα θετικών επιστημών πέρα του μαθήματος στην τάξη είχαν και ξεχωριστό μάθημα στο εργαστήριο με προσομοιώσεις και πειράματα ενώ γενικότερα επικρατούσε ένα ήρεμο σε ρυθμούς και ειρηνικό κλίμα σεβασμού, αποδοχής σε όλο το σχολικό περιβάλλον εντός και έκτος αίθουσας. Επιπρόσθετα, οι εκπαιδευτικοί απασχολούνται και συμπληρώνουν ωράριο σε ένα σχολείο, πράγμα που συνεπάγεται ότι καλούνται να είναι προετοιμασμένοι να διδάξουν δύο ίσως και τρία διαφορετικά αντικείμενα για να καλύψουν το ωράριο τους.
Μέσα από την συγκεκριμένη εμπειρία που ζήσαμε στο πλαίσιο της κινητικότητας η συνολική αποτίμηση για την ελληνική ομάδα ήταν μόνο θετική. Η βιωματική εμπειρία που είχαμε την τύχη να μοιραστούμε με την ένταξή μας στο σχολικό περιβάλλον του Gamča και τη μαθησιακή διαδικασία που ακολουθείται αποκομίσαμε τεράστια οφέλη, συγκρίναμε τα δύο συστήματα, αναστοχαστήκαμε επάνω στην εμπειρία μας, συγκρίναμε εκπαιδευτικές τεχνικές, αναρωτηθήκαμε για την πολιτιστική επιρροή και το ρόλο του σχολείου, των εκπαιδευτικών και πώς τους τοποθετεί η εκάστοτε κοινωνία στο περιβάλλον της. Η “ζύμωση” με τους συναδέρφους ήταν ουσιαστική, εξασκήσαμε παράλληλα τα αγγλικά μας και βγήκαμε από το ρόλο μας απλά ως εκπαιδευτικοί αλλά γίναμε παρατηρητές και μαθητές ταυτόχρονα. Είναι σίγουρο ότι επιστρέψαμε με περισσότερα εφόδια στις αποσκευές μας για να ενισχύσουμε τα θετικά της ελληνικής πραγματικότητας και να αμβλύνουμε τα κακώς κείμενα, με διάθεση να μοιραστούμε την εμπειρία μας επιδιώκοντας για ένα καλύτερο σχολείο με περισσότερη ηρεμία και φιλικό περιβάλλον για να ανθίσουν μαθητές και εκπαιδευτικοί.”
Κείμενο: Ευθυμίου Γεωργία, Μουσικό Σχολείο Σιάτιστας
Επιλογή φωτογραφιών: Ελένη Αλεξίου, Μουσικό Σχολείο Καστοριάς